ROEREN

Marktleider in het oplossen van roerproblemen

ROEREN

Marktleider in het oplossen van roerproblemen

ROEREN

Modus Marine is marktleider in het oplossen van roerproblemen. Wij repareren en vernieuwen roerbladen en roerassen en optimaliseren het stuurgedrag van zeiljachten. De door ons ontwikkelde methode om roerbladen van hout/epoxy/glasvezel en schuim te maken is uniek. Bij roerproblemen weten zeilers en ook andere werven ons te vinden. Modus Marine heeft in veel gevallen de oplossing!

VEEL VOORKOMENDE ROERPROBLEMEN:

 

  • Inwatering van het roerblad
  • Vorstschade
  • Gebroken roerblad
  • Gecorrodeerde roeras
  • Speling op de lagers
  • Problemen met het stuurgedrag van het zeiljacht

 

 

VEEL VOORKOMENDE ROERPROBLEMEN:

 

  • Inwatering van het roerblad
  • Vorstschade
  • Gebroken roerblad
  • Gecorrodeerde roeras
  • Speling op de lagers
  • Problemen met het stuurgedrag van het zeiljacht

 

 

ROEREN

Modus Marine is marktleider in het oplossen van roerproblemen. Wij repareren en vernieuwen roerbladen en roerassen en optimaliseren het stuurgedrag van zeiljachten. De door ons ontwikkelde methode om roerbladen van hout/epoxy/glasvezel en schuim te maken is uniek. Bij roerproblemen weten zeilers en ook andere werven ons te vinden. Modus Marine heeft in veel gevallen de oplossing!

INWATERING EN OSMOSE

Door inwatering of vorst kan schade aan uw roerblad ontstaan. Het water hoopt zich op in de holle ruimte of in de schuimkern van het roer en doet zijn vernietigende werk met behulp van hydrolyse en vrieskou. Het roer delamineert van binnen uit of wordt uit elkaar gedrukt door bevriezend water. Osmose kan een roerblad zwaar aantasten. Een normale osmosebehandeling verhelpt dit probleem niet, omdat het vocht van binnenuit door het polyesterlaminaat naar buiten komt. Het roerblad verzwakt, wat vaak leidt tot breuk of verlies.

In zo’n geval adviseren wij het roerblad te vervangen door een nieuwe. Indien mogelijk gebruiken we de originele roerkoning. Een roerblad gebouwd in ons HEG (hout epoxy glasvezel) techniek is oerdegelijk en beschermt tegen inwateren langs de roerkoning. Voor roerbladen waarbij het gewicht een belangrijke rol speelt, maken wij gebruik van een harde pvc schuimkern, versterkt met glas en unidirectionaal weefsel in epoxy om een zeer stijf roerblad te krijgen.

INWATERING EN OSMOSE

Door inwatering of vorst kan schade aan uw roerblad ontstaan. Het water hoopt zich op in de holle ruimte of in de schuimkern van het roer en doet zijn vernietigende werk met behulp van hydrolyse en vrieskou. Het roer delamineert van binnen uit of wordt uit elkaar gedrukt door bevriezend water. Osmose kan een roerblad zwaar aantasten. Een normale osmosebehandeling verhelpt dit probleem niet, omdat het vocht van binnenuit door het polyesterlaminaat naar buiten komt. Het roerblad verzwakt, wat vaak leidt tot breuk of verlies.

In zo’n geval adviseren wij het roerblad te vervangen door een nieuwe. Indien mogelijk gebruiken we de originele roerkoning. Een roerblad gebouwd in ons HEG (hout epoxy glasvezel) techniek is oerdegelijk en beschermt tegen inwateren langs de roerkoning. Voor roerbladen waarbij het gewicht een belangrijke rol speelt, maken wij gebruik van een harde pvc schuimkern, versterkt met glas en unidirectionaal weefsel in epoxy om een zeer stijf roerblad te krijgen.

SPELING OP DE ROERLAGERS

Na verloop van jaren ontstaat er speling op het roer. Eén van de oorzaken is slijtage aan het lagersysteem. Op een gegeven moment moet u de lagers gaan vervangen, meestal betekent dat vervanging van een boven- en een onderlager. Modus Marine levert alle standaard glijlagers. Daarnaast kunnen wij afwijkende maten glijlagers voor u op maat draaien. Als het volledige lagersysteem vervangen dient te worden, adviseren wij Jefa naaldlagers.

Als u met de boot naar de werf komt, regelen wij dat hij op de kant wordt gezet en onderzoeken wij het probleem. We demonteren de lagers en het roer en kijken meteen naar de rest van het stuursysteem. Uiteraard verzorgen wij deze werkzaamheden ook op locatie.

GEEN OPTIMAAL STUURGEDRAG

Stuurt uw schip zwaar? Is het extreem loef- of lijgierig? Of luistert het schip slecht naar het roer? Als u dit herkent, neem dan contact met ons op. Een zwaar sturend schip is vermoeiend om mee te varen. Het kan vele malen beter!

Aan de hand van onze ervaring en uw wensen beoordelen wij of we het roerblad en daarmee het stuurgedrag kunnen optimaliseren. Hierbij kijken we naar planvorm (het model) en de profielkeuze (de bolling). Met trots kunnen we melden dat we door onze aanpassingen menig schip beter hebben laten sturen.

GEEN OPTIMAAL STUURGEDRAG

Stuurt uw schip zwaar? Is het extreem loef- of lijgierig? Of luistert het schip slecht naar het roer? Als u dit herkent, neem dan contact met ons op. Een zwaar sturend schip is vermoeiend om mee te varen. Het kan vele malen beter!

Aan de hand van onze ervaring en uw wensen beoordelen wij of we het roerblad en daarmee het stuurgedrag kunnen optimaliseren. Hierbij kijken we naar planvorm (het model) en de profielkeuze (de bolling). Met trots kunnen we melden dat we door onze aanpassingen menig schip beter hebben laten sturen.

REGELMATIG CONTROLEREN

Het is belangrijk uw roer van tijd tot tijd te inspecteren. Het tijdig signaleren van een mogelijk roerprobleem kan voorkomen dat u in ongewenste situaties verzeild raakt. Neemt u van ons aan dat er zelden roeren worden verloren bij windkracht 2. Zonder roerblad of geschikte noodvoorziening doet u echt niets en bent u de klos.

Controleert u niet alleen de lagers op speling, het roerblad op vocht, maar ook de roerkoning. Roerkoningen van aluminium of rvs die krom zijn of zware sporen van slijtage of corrosie tonen dienen vervangen te worden om asbreuk te voorkomen. Wij leveren roerkoningen van RVS of aluminium.

ZORGELOOS VAREN? MODUS MARINE HELPT

Wilt u meer informatie over uw roerblad, hebt u vragen of wensen? Vraag kosteloos en vrijblijvend een offerte aan via het offerteformulier.
Als u op de werf langskomt met uw roer, kunnen wij u kosteloos advies geven. Natuurlijk kunnen we ook op locatie uw roer beoordelen en advies geven. Hieraan zijn wel kosten verbonden.

Op al onze leveringen zijn de Hiswa voorwaarden van toepassing.

BEL 0320-261812